sobota, 16 maja 2020

The Souvenir / Pamiątka (2019) - Joanna Hogg




Zdecydowanie niezupełnie oczywista to kompozycja obrazu i treści. Urozmaicana dość bogato mostami w postaci zamrożonych czarno białych fotografii, pięknie uwypuklających reżyserską istotę twórczych zamiarów wykorzystywania artystycznych kadrów. Krótkie sceny nasycone są dużą ilością psychologicznej treści, chociaż pojawiają się, rozwijają i szybko przekwitają tworząc ciąg porwanej narracji, która nie traci jednak zupełnie wyrazistej formy i logicznego sensu. Widać znakomicie, że oprócz ambicji karmienia widza intelektualną poetycką myślą, czy psychologicznymi niuansami ewoluującej w toksyczny charakter relacji, film posiada też walory w postaci świetnego warsztatu produkcyjnego. Można by się czepiać forsowanego zbyt pretensjonalnego intelektualizmu, mało zrozumiałych dla szczególnie współczesnego zwykłego zjadacza chleba odjazdów bohaterów w duchowy manieryzm, ale to chyba była część tego w moim przekonaniu brytyjskiego kontrkulturowego klimatu nie tylko dwóch wcześniejszych dekad, lecz także i lat osiemdziesiątych. Trochę też patrząc na wymiar dialogowy Allenowsko wyszło, ale bez grama tego charakterystycznego dla patyczaka poczucia humoru i co ważniejsze bez większego emocjonalnego pobudzenia. Bo Pamiątka to niezupełnie oczywista kompozycja bazująca na ciekawym koncepcie, ale jednak cholernie monotonna.

P.S. Studio A24 zdominowało ostatnio tereny gdzie spotyka się jakość artystyczna z wartościową rozrywką, czego mimo tej ogólnie mdłej ekspozycji, całkiem dobrym przykładem jest też The Souvenir.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drukuj