poniedziałek, 3 czerwca 2013

Filmowe podsumowanie 2012 (1)




Koniec roku podsumowaniami przesiąknięty był jak zawsze, zatem poniżej "taki tam" osobisty do bólu oczywiście przegląd tego co we mnie ślad pozostawiło ewentualnie przedniej rozrywki dostarczyło, a co w mijającym roku obejrzałem - choć co istotne niekoniecznie w najbliższej przeszłości nakręcone było. Stąd też u kresu zestawienia poniższego kilka istotnych tytułów się znalazło, które dopiero w 2012 z różnych przyczyn zobaczyć mi się udało. Uwagę zwrócić także muszę, iż wielu produkcji co obecnie w kinie hulają bądź to dopiero na premierę na popularnych nośnikach oczekują nie widziałem, gdyż kina ze mnie amator zdecydowanie kanapowy! 
.... start!

W kolejności pierwszej tytułów kilka z rocznika bieżącego lub najwyżej o dwuletniej dojrzałości, a które to największe na mnie wrażenie zrobiły na długo pozostając w mojej świadomości – intrygując i fascynując!

RZEŹ – prawdziwa uczta dla wielbicieli fenomenalnego aktorstwa bez kiczowatego pseudo-widowiskowego anturażu.
SZPIEG – bez spektakularnej gadżetomanii, antyteza Bondowskiej formuły – prawdziwie fascynująca szpiegowska rozgrywka w doborowej obsadzie.
SUNSET LIMITED – pierwszorzędny dialog, aktorski majstersztyk, intelektualna uczta w kameralno-teatralnej konwencji – minimalizm najwyższych lotów.
J.EDGAR – Eastwood z klasą opowiada historie kontrowersyjnej amerykańskiej ikony - a scena z sugestywnym wyznaniem matki Hoover'a - dosłownie miażdży.
WSZYSTKIE ODLOTY CHEYENNE’A – ciepła, pełna emocjonalnej głębi opowieść o poszukiwaniu przełomu.
W CIEMNOŚCI – już klasyk na miarę Listy Schindlera i Pianisty – wstrząsający obraz ludzkiej egzystencji - dla współczesnych w czasach niewyobrażalnych.

Dalej obrazy najwyższej klasy jednak z różnych powodów gdzieś o jedno oczko niżej od elity.

CHCIWOŚĆ – jak możni tego świata naszym życiem sterują i niestety zawsze spadają na cztery łapy. 
STRASZNIE GŁOŚNO, NIESAMOWICIE BLISKO – niebanalna opowieść o poczuciu głębokiej straty i poszukiwaniu odpowiedzi – być może odrobinę naciągana jednak bez wątpienia wzruszająca.
DZIEWCZYNA Z TATUAŻEM – z pewnością ciekawa, intrygująca, bogata w charakterystyczną atmosferę historia – szkoda, że ubita zbyt hałaśliwą medialna otoczką – solidne kino z brawurową rolą Rooney Mara.
RÓŻA – napisać, że to wstrząsająca, surowa historia to zbyt mało – wizualna wręcz masochistyczna tortura, tylko dla najodważniejszych.
ŻELAZNA DAMA – klasyczne biograficzne kino najwyższych lotów z kluczowym wątkiem psychologicznym i olśniewająca kreacją Meryl Streep.
WODA DLA SŁONI – niezwykle barwna – przepiękna wizualnie jednakże banalna romantyczna historia ze świetną rola Christopher’a Waltz’a.
IDY MARCOWE – polityczna, zakulisowa rozgrywka – konkretnie i na temat.
MONEYBALL – wciągająco opowiedziany, błyskotliwie odegrany około sportowo-biznesowy dramat.
Z DYSTANSU – surowo, bezkompromisowo o tych co współcześnie kolejne pokolenie próbują kształtować.
MUSIMY POROZMAWIAĆ O KEVINIE – stawiająca wiele pytań, osadzona w specyficznym klimacie gorzka opowieść o ludzkiej psychice, wrodzonych czy odziedziczonych predyspozycjach, popełnianych błędach i bezsilnej próbie ich naprawiania. 
LADY – o miłości, oddaniu, cierpieniu, bezwzględnej dyktaturze i bezlitosnym obdartym z wszelkich wartości przywiązaniu do władzy.


Część druga wkrótce!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Drukuj