Koniec roku
podsumowaniami przesiąknięty był jak zawsze, zatem poniżej "taki tam"
osobisty do bólu oczywiście przegląd tego co we mnie ślad pozostawiło
ewentualnie przedniej rozrywki dostarczyło, a co w mijającym roku obejrzałem -
choć co istotne niekoniecznie w najbliższej przeszłości nakręcone było. Stąd
też u kresu zestawienia poniższego kilka istotnych tytułów się znalazło, które
dopiero w 2012 z różnych przyczyn zobaczyć mi się udało. Uwagę zwrócić także
muszę, iż wielu produkcji co obecnie w kinie hulają bądź to dopiero na premierę
na popularnych nośnikach oczekują nie widziałem, gdyż kina ze mnie amator
zdecydowanie kanapowy!
.... start!
W kolejności pierwszej tytułów kilka z rocznika bieżącego lub najwyżej o dwuletniej dojrzałości, a które to największe na mnie wrażenie zrobiły na długo pozostając w mojej świadomości – intrygując i fascynując!
RZEŹ – prawdziwa
uczta dla wielbicieli fenomenalnego aktorstwa bez kiczowatego
pseudo-widowiskowego anturażu.
SZPIEG – bez spektakularnej gadżetomanii, antyteza Bondowskiej formuły – prawdziwie fascynująca szpiegowska rozgrywka w doborowej obsadzie.
SUNSET LIMITED – pierwszorzędny dialog, aktorski majstersztyk, intelektualna uczta w kameralno-teatralnej konwencji – minimalizm najwyższych lotów.
J.EDGAR – Eastwood z klasą opowiada historie kontrowersyjnej amerykańskiej ikony - a scena z sugestywnym wyznaniem matki Hoover'a - dosłownie miażdży.
WSZYSTKIE ODLOTY CHEYENNE’A – ciepła, pełna emocjonalnej głębi opowieść o poszukiwaniu przełomu.
W CIEMNOŚCI – już klasyk na miarę Listy Schindlera i Pianisty – wstrząsający obraz ludzkiej egzystencji - dla współczesnych w czasach niewyobrażalnych.
SZPIEG – bez spektakularnej gadżetomanii, antyteza Bondowskiej formuły – prawdziwie fascynująca szpiegowska rozgrywka w doborowej obsadzie.
SUNSET LIMITED – pierwszorzędny dialog, aktorski majstersztyk, intelektualna uczta w kameralno-teatralnej konwencji – minimalizm najwyższych lotów.
J.EDGAR – Eastwood z klasą opowiada historie kontrowersyjnej amerykańskiej ikony - a scena z sugestywnym wyznaniem matki Hoover'a - dosłownie miażdży.
WSZYSTKIE ODLOTY CHEYENNE’A – ciepła, pełna emocjonalnej głębi opowieść o poszukiwaniu przełomu.
W CIEMNOŚCI – już klasyk na miarę Listy Schindlera i Pianisty – wstrząsający obraz ludzkiej egzystencji - dla współczesnych w czasach niewyobrażalnych.
Dalej obrazy najwyższej klasy jednak z różnych powodów gdzieś o jedno oczko niżej od elity.
CHCIWOŚĆ – jak możni tego świata naszym życiem sterują i niestety zawsze spadają na cztery łapy.
STRASZNIE GŁOŚNO, NIESAMOWICIE BLISKO – niebanalna opowieść o poczuciu głębokiej straty i poszukiwaniu odpowiedzi – być może odrobinę naciągana jednak bez wątpienia wzruszająca.
DZIEWCZYNA Z TATUAŻEM – z pewnością ciekawa, intrygująca, bogata w charakterystyczną atmosferę historia – szkoda, że ubita zbyt hałaśliwą medialna otoczką – solidne kino z brawurową rolą Rooney Mara.
RÓŻA – napisać, że to wstrząsająca, surowa historia to zbyt mało – wizualna wręcz masochistyczna tortura, tylko dla najodważniejszych.
ŻELAZNA DAMA – klasyczne biograficzne kino najwyższych lotów z kluczowym wątkiem psychologicznym i olśniewająca kreacją Meryl Streep.
WODA DLA SŁONI – niezwykle barwna – przepiękna wizualnie jednakże banalna romantyczna historia ze świetną rola Christopher’a Waltz’a.
IDY MARCOWE – polityczna, zakulisowa rozgrywka – konkretnie i na temat.
MONEYBALL – wciągająco opowiedziany, błyskotliwie odegrany około sportowo-biznesowy dramat.
Z DYSTANSU – surowo, bezkompromisowo o tych co współcześnie kolejne pokolenie próbują kształtować.
MUSIMY POROZMAWIAĆ O KEVINIE – stawiająca wiele pytań, osadzona w specyficznym klimacie gorzka opowieść o ludzkiej psychice, wrodzonych czy odziedziczonych predyspozycjach, popełnianych błędach i bezsilnej próbie ich naprawiania.
LADY – o miłości, oddaniu, cierpieniu, bezwzględnej dyktaturze i bezlitosnym obdartym z wszelkich wartości przywiązaniu do władzy.
Część druga wkrótce!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz